KATSO MIKSI MARKKINOINTI ON NYKYÄÄN AIVAN PERSEESTÄ (CLICKBAIT)

Se, että liittyykö tämä terveyteen tai hyvinvointiin, on jokaisen ihmisen itse päätettävissä. Henkilökohtaisesti tämä ainakin aiheuttaa suurta henkistä pahoinvointia. Tämän artikkelin väittämät perustuvat täysin omaan käsitykseeni aiheesta ja faktoja saati mitään muutakaan ei ole tarkistettu yhtään mistään. Tässä artikkelissa pohdin nykymarkkinoinnin arvelluttavia keinoja ohjata ihmiset tekemään kuukausisopimuksia ja maksamaan laskuja, joita he eivät tienneet sitoutuneensa maksamaan.

Aikakauslehdet

Oli aika kun pidin aikakauslehtiä arvossaan. Tekniikan maailma oli suosikkini, tieteen kuvalehti on edelleen aivan mahtava julkaisu, Aku Ankan rikas kieli opettaa uudelleen sanoja, jotka olit jo ehkä unohtanut. Mutta tämän kaiken ovat pilanneet lehtimyyjät. Kyllä he tekevät vain työtään ja syy ei ole kenenkään yksittäisen myyjän. Syy on komissiomallin ja yritysten, jotka tätä komissiomallia käyttämällä tekevät tuloksensa. Oikeastaan pidemmälle ajatellen syy on lehtien julkaisijoissa jotka mahdollistavat tämän mallin käyttämisen.

Komissiomalli aikakauslehtien myynnissä on suuri loukkaus laadukkaan lehden toimitusta kohtaan. En nykyään halua vastata puhelimeen jos en tiedä kuka soittaa. En missään nimessä halua tilata yhtään mitään lehteä, sillä maailma niiden ympärillä on muuttunut niin hämäräksi. Tilaat lehden vuodeksi – lehti jatkaa tulemistaan vuodenkin jälkeen – kylkeen rojahtaa postiluukusta joku typerä tilaajalahja minkä saat itsellesi 5 eurolla – ja lasku siihen kylkeen. Mitä ihmettä, tilasit lehden vuodeksi ja nyt on tullut yhtäkkiä lasku seuraavasta vuodesta ja yksi lehti päälle ja vielä tilaajalahja.

Kerron kaksi esimerkkiä: 1. Tilasin jostain syystä aikoja sitten valitut palat. Kyllä. En tiedä miksi. Yksi syy minkä takia en halua vastata puheluihin, en kehtaa sanoa ei ja siinä kohtaan myyjä iskee. No, lehti tuli 6kk ja muistaakseni oikeaan hintaan. Sitten ilmestyi tilaajalahja ja lasku uudesta 6kk lehdestä. Tämä meni kätevästi, sillä en tehnyt mitään. En maksanut mitään ja lehteä ei enään tullut.

2. Sain Aku Ankan synttärilahjaksi vuodeksi. Se tuli vuoden ja jatkoi sitten tulemistaan ja 2 “ylimääräisen” lehden jälkeen tuli lasku uudesta vuodesta. Ja sitten vaati viikkojen selvittelyn että tilauksen sai purettua ja silti oli pakko maksaa ne muutamat lehdet mitä ei ollut tilattu.

Lopputulos: Jää hyvätkin lehdet tulevaisuudessa tilaamatta, koska bisnes on muuttunut niin hämäräksi.

Sähköyhtiöt

PUHDASTA AURINKOSÄHKÖÄ SUORAAN LAPISTA! Espooseen! Näin paikallisessa marketissa jonkun lapin sähkön tai vastaavan mainostamassa jotain puhdasta sähköä. Ei se ihan niin mene, että saat aurinkosähköä lapista espooseen. Käsitykseni mukaan, vaikka en ole mikään sähkömies enkä edes insinööri, hävikki on aika suurta sähkön kohdalla kun sitä ruvetaan siirtämään paikasta toiseen. Jos lapista lähettää aurinkoenergiaa espooseen niin siitä on viimeisetkin rippeet hävinneet oulun kohdalla. Ilmeisesti tämä menee niin, että kun otat lapin sähkön ja rupeat maksamaan laskusi heille, he saavat siivun ja sitten maksavat sähkön oikealle toimittajalle joka on paljon lähempänä. Näin korkeintaan tuet lapissa toimivaa aurinkovoimalaa jollain osalla sähkölaskustasi.

Ja sitten se markkinointi tässäkin. Jatkuvaa häirintää eri medioissa, kuinka nyt kannattaa vaihtaa halvempaan sähköyhtiöön jne jne jne. Meno on mennyt samanlaiseksi kuin aikakauslehtibisneksessä. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. Olen kuullut tapauksista joissa sähköyhtiö on vaihtunut kun puheluun vastannut henkilö on sanonut edes kerran puhelun aikana “kyllä”. No tätäkään väittämää en jaksa tarkistaa. Rehellisyyden tuntu tästäkin liiketoimesta on kadonnut.

Viihdepaketit ja puhelinliittymät

Varsin raivostuttavaa markkinointia näilläkin aloilla. Viihdettä tyrkytetään joka tuutista ja tuntuu että kaikkein tärkein asia elämässä nykyään on viihde, kunhan viihdettä on loputtomasti ja niin saatanan monessa paikassa kuin mahdollista. Katsomossa on 50 miljoonaa tuntia viihdettä, viihde jatkuu ruudussa, sporttia saat dna-mix-paketilla, sporttia saat telia tv:ssä ja elisa viihteen avulla voit tallentaa järjettömän määrän viihdettä verkkoon ja katsoa vaikka töissä kun käyt kakalla. Viihdettä joka puolella, kunhan sitä on 1000 tuntia päivässä niin kaikki on hyvin ja sitten se miten sitä myydään.

Joka päivä joku haluaa myydä sinulle viihdettä siinä ohessa kun olet taas vaihtamassa halvempaan puhelinliittymään kuin mitä on edes mahdollista. Tuomas (nimi muutettu) töissä oli saanut kuukauden aikana noin 8 puhelua joissa tarjottiin elisa viihdettä. Ei ottanut. Ehkä vielä joku päivä rupeaa viihde maistumaan ja Tuomas (nimi muutettu) ryhtyy kunnon kansalaiseksi.

Kävin mielenkiinnosta katsomassa olisiko markkinoilla tarjota parempaa puhelinliittymää, mikä nyt on. Ei ollut. Tällä hetkellä minulla on joku saunalahti 4g, missä on 50 megan netti ja maksaa 20e/kk. Samalta yhtiöltä saa tällä hetkellä liittymän missä on 1 megan netti ja se maksaa 20e.

Ainiin, meille tuli viime syksynä joku telia tv missä luvattiin kaikennäköistä uutta nettiboksia (vanha oli aika paska), vahvistimia joilla saadaan parempi wifi koko kämppään ja tallentavat boksit ja hd-kanavat ja kaikkea. No kyllähän sen paketin sai kokoon, mutta ne wifi-vahvistimet oli aivan paskoja, uusi boksi oli yhtä paska kuin vanha, ip-tv ei toimi jos 5ghz taajuutta käyttää yksikin toinen laite asunnossa, ip-tv ei jaksa pyörittää hd-kanavia ja ei se nyt vielä niinkään, MUTTA PAKETIN MUKANA TULI KUPONKI MILLÄ SAA SOITTAA ASIAKASPALVELUUN ILMAISEKSI VIIDEN MINUUTIN PUHELUN. Mielestäni tämä oli röyhkeyden huippu. Siis tilaat yrityksen tuotteen ja hyvää hyvyyttään laittavat alennuskupongin mukaan millä saat palvelua. Aivan kuin olisi jo tiedetty että palvelu ei tule toimimaan halutulla tavalla ja asiakaspalveluun täytyy kuitenkin soittaa. Muuten hinta on sitten jotain tasoa 2 euroa minuutti ja veikkaan että alle kymmenen minuutin ei selviä, sillä tietenkin asiakaspalvelu yrittää noilla hinnoilla pitkittää puhelua mahdollisimman pitkään.

Satunnaiset yllätyspalvelut

Olin kerran 2 vuotta sitten katsomassa koripalloa kisahallilla, eikä ollut käteistä ja parkkisysteemi oli hämärä. Tilasin jonkun palvelun ja sain parkkeerata. Pari kuukautta sitten tuli lasku kotiin, missä kerrottiin että tämä 2 vuotta sitten tekemäsi tili parkkifirmaan on muuttunut nyt tämmöiseksi eri firmaksi ja se maksaa 3 euroa kuukaudessa. Minulla ei ole edes autoa ja yhtäkkiä joku yritys keksii että haluan maksaa 3 euroa jostain ihmeellisestä palvelusta kuukaudessa. En maksa.

Pointti on se, että tämäkin vaikuttaa lähinnä palvelulta, mikä on hinnaltaan niin pieni, että ihmiset sen varmaankin suurin osa maksaa sen enempää miettimättä. Hämäriä hommia.

Yhteenveto vaikutuksista

Paikoin nykyajan agressiivisessa myymisessä vaikuttaa siltä, että asiakkaan kokemuksella ei ole niinkään väliä lopussa. Pelataan lähinnä volyymillä ja kun tietty aika on kulunut, vaihdetaan alaa, yrityksen nimeä tai palvelua mitä tyrkytetään ihmisille kyllästymiseen saakka.

Pääasia on saada jokainen ylimääräinen penni irti asiakkaasta ennenkuin hän saa peruttua jonkin tilauksen. Aivan yksi lysti tilaako ihminen enään ikinä Aku Ankkaa kunhan häneltä on saatu ne pari ylimääräistä lehteä laskutettua. Yksi lysti toimiiko viihdepaketti niinkuin pitää, kun perimmäisenä tarkoituksena on tehdä vuoden diili ja saada asiakas soittamaan asiakaspalveluun kallis puhelu. Yksi lysti tietääkö asiakas mistä sähkö oikeasti tulee kunhan oma firma lapissa saa pienen siivun laskusta asiakkaan omantunnon hinnalla. Yritystä ei kiinnosta onko sinulla edes autoa saati onko oma palvelu edes kunnossa, kunhan joku edes sen 3 euron toiselle yritykselle ulkoistetun maksun jaksaa maksaa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*