SYÖ LEIPÄÄ JA NÄMÄ ASIAT EHKÄ TAPAHTUVAT!!! 10 VASTAUSTA ITSESTÄÄNSELVYYKSIIN!

Taas on leipä tapetilla ja lintujen katselu tekee hyvää mielenterveydelle. Hetken hyvinvoinnin clickbait-maailmassa olikin jo hiljaista, mutta nyt toimittajat ovat jälleen heränneet pelottelemaan ihmisiä elämäntapojensa kuolettavuudella (varauksella).

Liekö tämä on yksi niistä “viime vuoden suosituimmista jutuista”-sarjassa olevista artikkeleista, sillä muistelen leivän olleen jo viime vuonna vastaavalla artikkelilla ylhäällä. “10 asiaa, jotka tapahtuvat, kun lakkaat syömästä leipää” (IS 2018). Tämä artikkeli huutaa klikkaamista, katso mitä hyvää tapahtuu kun lakkaa syömästä leipää. Yleinen käsityshän on ollut jo vuosia, että leipä on täysin turhaa ihmisen keholle ja se lihottaa ja kaikkea muuta kamaluutta. MUTTA MITÄPÄ VIELÄ. Lähes kaikki vaikutukset ovat negatiivisia: suolistobakteerit vähentyvät, saat vähemmän magnesiumia, rautaa ja b-ryhmän vitamiineja, energia voi vähentyä, kuidun saanti vähenee, sokeri- ja rasva-aineenvaihdunta heikkenee, useammin nälkä jne.

Turha tästä on liikaa stressiä ottaa, käytännössä sinusta tulee vetelä paska kun lopetat leivänsyönnin. Siitäs saitte keliaakikot ja muut vammaiset vätykset. Toisaalta samaan yhteyteen professori vastaa viljakeskusteluun artikkelissa Oletko vähentänyt leivän syömistä? Professori vastaa viljakeskustelun 10 väitteeseen ja kertoo, mikä on yksi suurimmista väärinymmärryksistä”  (IS 2018). Taas aivan kamala clickbaitti, lopettakaa. Väärinymmärrys on se, että sillä on väliä minkälaista leipää syö. Pitkälle prosessoitu vehnäpaska on huonoa (YLLÄTYS) ja kuiturikkaat moniviljaleivät ovat hyviä.

Jos mielenterveytenny järkkyy tästä kaikesta epäselvyydestä ja päällekkäisten faktauutisten sekamelskasta, katselkaa lintuja (IS 2018). On suoranainen ihme ettei otsikkoa ole aseteltu muotoon “Et olisi ikinä uskonut tätä! Katso minkä eläimen katselu voi tehdä hyvää mielenterveydelle!” Tiesittekö muuten että reipas pyöräily voi kuluttaa kaloreita yhtä paljon kuin hiihto. ÄLÄPÄ? Reipas masturbointi voi kuluttaa kaloreita enemmän kuin todella lyhyt hiihtolenkki.

Koomisia uutisia

“Diabetesta sairastava Juha (nimeä ei muutettu) söi pizzan päivässä kunnes terveydenhoitajan arvio eliniästä sai havahtumaan”(IS 2018). Miksi tarvitaan aina joku ulkopuolinen kertomaan, että diabetes ja 365 pizzaa vuodessa on paha yhtälö. Ihan sama oikeastaan onko edes diabetesta jos syö 365 pizzaa vuodessa, se ei voi olla hyvä juttu.

“Sinäkin pystyisit tähän: 22 minuuttia kävelyä päivässä riittää – silti moni jää sohvalle tänäänkin” (IL 2018) Ilmeisesti se riittää päivän liikunnaksi. Aiemmin mainittiin jossain lehdessä että kävely on hyvä tapa laihduttaa jos kävelee ylimääräiset 10k askelta päivässä kaiken normaalin päälle. Nyt riittääkin jo 22 minuuttia. Tämä mielestäni kiteyttää kaiken sekasortoisuuden näissä uutisissa. Toisaalla käsketään kävelemään 2h päivässä, kävelemään rappusia maanisesti, vähentämään tämän ja tämän syömistä, hengästymään kerran päivässä, lisäämään tätä ja tätä. Tuntuu että tällaista “tutkimustietoa” on aivan loputon määrä. Mikä minulle on nyt se oikea annos mitäkin.

Nyt riittää 22 minuuttia ja heti seuraava uutinen samalla sivulla on “Suomalaiset liikkuvat liian vähän”. Artikkelissa ei kerrottu kuitenkaan että kuinka paljon pitäisi liikkua, vain summa mitä liikkumattomuus maksaa. Nopea googletus vie mtv:n sivuille missä, KUKAPA MUU MUKA kuin Personal Trainer kertoo mikä on sopiva määrä liikuntaa. Artikkelissa ei suoraan sanota, mitään minimiä kestolle tai vastaavaa, mutta ilmeisesti jos haluaa kunnon kohoavan pitäisi käydä 3 kertaa viikossa salilla. Monipuolinen treenaaminen on erityisen tärkeää, se on totta, olen samaa mieltä, aerobista (esim kävely) ja lihaskuntoa. Erityisen tärkeää liikunta olisi toimistotyöntekijälle. MUTTA KUN JUURI SANOTTIIN ETTÄ 22 MINUUTTIA KÄVELYÄ RIITTÄÄ!

Tuskinpa tästä ikinä tulen ottamaan selvää, vaatisi enemmän aikaa kasata täydellistä listaa kaikesta. Ehkä joku päivä.

3 viikon dieetti

Päätin kokeilla huvikseni kolme viikkoa kestävää dieettiä, kekä kulki nimellä “Go fat go”. Sikäli mikäli olin edes niin sanotun läskin mittasuhteissa, mutta miksipä ei kokeilisi, jos saisi mahasta hieman ylimääräistä pois. Painoindeksi ei varmastikaan kuitenkaan ollut yli normaalipainoisen. Käytännössä dieetissä (ainakin oman näkemykseni mukaan) välteltiin hiilihydraatteja, kuten perunaa, leipää, pastaa, sokereita jne. Näitä hydraatti-lisukkeita sai syödä muutaman gramman aina päivällisellä ja sepä siinä, muuten ruoka koostui lähinnä rahkasta, vihanneksista, marjoista, rahkasta, raejuustosta, rahkasta ja lihasta.

Rahkafestivaalihan tämä dieetti oli. Joku 600 grammaa rahkaa päivässä ja 300 grammaa mehukeittoa. Yllätyin positiivisesti, mikä on tietenkin hyvä juttu. Melko säännöllinen syöminen ja “oikeat ?” raaka-aineet pitivät nälän tasaisesti loitolla. Varsinkin aamun rahka, kaurahiutale, mehukeitto-pirtelö auttoi aika hyvin työntekoa varsinkin kun välipala oli vastassa heti parin tunnin päästä. Varsinaista nälkää ei tarvinnut kolmeen viikkoon kokea, mikä on sinänsä jännittävä asia. En normaalistikaan syö epäsäännöllisesti, lähes aina sama kaava päivästä toiseen. Ehkä päivällinen ja iltapala ovat olleet kooltaan isompia ja aamun pirtelöä ei ole ollut ohjelmassa.

Olenkin päättänyt ottaa tästä dieetistä mukaan jokapäiväiseen toimintaan aamupirtelöt ja ennen aamupalana toimineet leivät voivat vaihtua rahkaan ja marjoihin. Tämä kombo on toiminut erittäin hyvin, sillä nälkä ei ole tullut ennen välipalaa, eikä se ole ehtinyt tulla ennen lounasta.

Huonot puolet: tykkään leivästä, ruisleivästä. Ja tarjolla olleet raaka-aineet ovat tylsiä (tai sitten puuttuu mielikuvitus), lähes samaa ruokaa joka päivä päivälliseksi; vähärasvaista lihaa, 100g tomaattimurskaa + 100g muita vihanneksia + pari perunaa tai hieman riisiä. Mausteita saa toki käyttää mielensä mukaan, mutta eipä tuohon nyt ihan hirveästi mitään mullistavaa keksi. Parasta oli kenties lehtipihvit ja uunijuurekset. Huonoa on myös jatkuva punnitseminen. Ei siihen nyt järjettömästi aikaa mene, mutta onhan se aika ärsyttävää.

Laihtuiko ? Ehkä pari kiloa. Oliko rasvaa mikä lähti? Vaikea sanoa, voi olla nesteitäkin ? Mistäs sitä tietää. Ehkä tästä kaikesta oppii syömään esimerkiksi enemmän vihanneksia ja vähemmän hiilihydraatteja. Toisaalta sokerin kanssa minulla ei ole koskaan ollut mitään erityistä suhdetta. Liikkuakkin olisi voinut enemmän, olisi tehostanut varmasti vaikutuksia. Nyt oli kolmen viikon aikana varsinaisia, erikseen toteutettuja liikuntasuorituksia noin 6. Toisaalta ensimmäisen viikon ensimmäisenä päivänä selkä veti itsensä kramppiin mikä aiheutti silkkaa lepäilyä 4-5 päivää.

Kokonaisuus: yllättävän positiivinen kokemus, varsinkin nälkä-näkökulmasta. Ei ollut mikään paasto. Ehkä myös turvotus mahan seudulla laski. Annan täysin vertailukelpoisen arvosanan 3,5/5

Plussaa:

  • Nälkä vähemmän kuin normaalisti
  • Turvotus laski
  • Aamu paremmin käyntiin pirtelöllä

Miinusta:

  • Tylsiä ruokia (oma vika?)
  • Jatkuva punnitseminen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*